Twee uit twee voor Kamper / vd Brug tijdens ELE rally

Voor de derde confrontatie van het jaar, kwamen de 325i Challenge deelnemers vrijdag 29 mei samen in Veldhoven voor de start van de ELE rally. Zeventien proeven verdeeld over twee dagen lagen op de deelnemers te verwachten. Mooie proeven met flinke stukken onverhard, de speciale proef op Strijpse Kampen en als afsluiter de altijd druk bevolkte proef Son. Proeven die voor de teams al een flinke uitdaging vormen onder normale omstandigheden en al helemaal onder de natte omstandigheden van de vrijdagavond. Wie wist het beste om te gaan met al deze variabelen?

Vrijdag: natte beproeving en uitvallers

De eerste dag begint op het industrieterrein in Helmond, waar een frisse bui het parcours glad en verradelijk had gemaakt. Winnaars van de rally van Putten, Michael Kamper & Henk van de Brug lieten zich niet afleiden en deelden op deze proef de eerste tik uit. Verrassend zagen we niet Bjorn Scherff of Henk Bakkenes op positie twee, maar Jeroen Bosma & Maurice Kuijstermans, die in de regen goed uit de verf kwamen. Op proef twee verloren Jeroen & Maurice bijna 30 seconden en werden daardoor direct weer in de achtervolging gedwongen. Bjorn Scherff & Marlon Krieger wonnen met een kleine voorsprong de proef, voor Michael en Henk. Op de laatste proef van de eerste boucle, de lange en pittige proef tussen Someren en Mierlo, zagen we Mark Jansma & Marc van Nuyssenborgh ruim anderhalve minuut verliezen en daarmee de aansluiting in het veld. De proef werd wederom gewonnen door Bjorn & Marlon, die op een kleine 10 seconden achterstand in het klassement de druk er bij Michael & Henk ophielden.

Tijdens de tweede doorkomst was het inmiddels donker geworden en was de regen in hevigheid toegenomen. Diverse deelnemers hadden te kampen met beslagen ruiten en dus slecht zicht. De industrieproef in Helmond werd wederom een prooi voor Michael & Henk, al zaten Henk Bakkenes & Aaldert Aaltink er deze keer kort achter met drie seconden achterstand. Het leek er dus op dat de strijd vooral tussen Bjorn, Michael en Henk zou gaan op de proeven die nog komen moesten. Maar op proef vijf stond opeens een tweede tijd op de klok voor Bas & Marieke Slob, die hiermee aangaven de rest niet te willen laten ontsnappen. Na een moeizaam begin van de rally al flink op achterstand, maar zoals altijd, niet opgeven. De filmcrew van de 325i Challenge stond bij de finish van de laatste proef van de dag de deelnemers op te wachten voor interviews. Als eerste werden Henk & Aaldert gemist en kwamen de berichten door dat het snelle duo stil stond langs de kant van de weg. Later zou blijken dat een motorschade het team tot opgave dwong en een herstart op dag twee er niet meer in zat. Het tweede team dat ontbrak aan de finish was Slob Motorsport. Bij het opgaan van het onverhard was het team iets te ver in de berm uitgekomen en heel ongelukkig een greppel ingegleden. Als snel werd een “alles ok” bericht ontvangen van het team en de melding dat er geen schade aan de auto leek te zijn en een herstart op zaterdag mogelijk leek.

Toen het stof weer een beetje gezakt was, bleken Michael & Henk het beste uit de donkere en natte avond te zijn gekomen, met een voorsprong van ruim 44 seconden op Bjorn & Marlon. Op positie drie waren het Jeroen & Maurice, die veel last hadden gehad van beslagen ramen en mede daardoor op ruim twee minuten achterstand stonden, voor Mark & Marc. Bas & Marieke waren door de schuiver kansloos voor een podiumplaats, maar waren blij, na uren ploeteren met de berger om de auto uit de greppel te krijgen midden in de nacht, dat ze op zaterdag nog een kans hadden om te laten zien wat ze in huis hadden.

Zaterdag: alles op alles op de Power Stage

Ook zaterdag begon met een flinke plensbui. Gelukkig hield de bui net voor de start van de eerste proef van de dag op, maar zorgde op de eerste boucle nog wel voor tricky situaties. Bas & Marieke stonden weer aan de start, echter wel met een flink slaaptekort. Het bergen van de auto duurde tot ver in de nacht en op zaterdagochtend stond ook de verkenning van een aantal proeven nog op het programma. De auto was gelukkig redelijk schadevrij uit de greppel gekomen en met een geleende, rechte draagarm kon de gele 325i weer de sporen gegeven worden. Een tweede tijd op proef Wintelre, achter Michael & Henk, liet zien dat de auto helemaal in orde was. Op de bijzondere proef Strijpse Kampen werd zelfs een snelste tijd genoteerd, al was het team hier een beetje in het voordeel door achterin het veld te moeten starten, waardoor het asfalt net even wat droger was. Bjorn & Marlon pakten op deze proef en die bij Spoordonk, wat tijd terug op Michael & Henk, maar hadden op dat moment een achterstand van bijna een minuut. Konden Michael & Henk het hiermee rustigaan doen?

Het antwoord was nee. De tweede keer langs en door het dorp Wintelre was voor Bjorn & Marlon, ruim tien seconden sneller dan Michael & Henk. Bij de tweede doorkomst op proef Spoordonk waren het Michael & Henk die een minuut later inklokkten bij de start. Dit om ruimte te geven aan een snellere Nissan, die zij bij de eerste doorkomst moesten laten passeren en tijdverlies opleverde. Gevolg hiervan was dat de leiders van de rally op de rondkoers precies achter Bjorn & Marlon kwamen te rijden toen zij de start namen. Een kolfje naar de hand van Michael, die de druk er bij Bjorn gelijk op wist te zetten. Bjorn voelde zich opgejaard en verremde zich uiteindelijk met het nodige tijdsverlies als gevolg. De minuut achterstand stond weer terug op het scorebord.

Strijpse Kampe zat driemaal in de wedstrijd en deze derde doorkomst was gekozen als 325i Challenge Power Stage, waar extra punten voor het kampioenschap gescoord konden worden. Michael & Henk gaven alles wat ze hadden op deze proef en pakten de drie extra punten. Het verschil met tweede man Bjorn was nog geen twee seconden, een teken dat de twee teams erg aan elkaar gewaagd waren. Op positie drie waren het Bas & Marieke, die voor de derde keer op rij wisten te scoren op de Power Stage. Met de avondproeven St. Oedenrode en Son nog te gaan, stonden Jeroen & Maurice inmiddels stevig op postie drie, voor het team van Krosto techniek met Mark & Marc.

De proeven St. Oedenrode en Son werden tweemaal afgewerkt en op deze vier proeven bleken Michael & Henk wederom het snelst en reden onbedreigd naar de overwinning, voor Bjorn & Marlon. Dat de snelheid er bij Bas & Marieke zeker wel in zat, werd bewezen door op beide doorkomsten op St. Oedenrode de tweede tijd te rijden. Echter doordat een goede klassering er niet meer in zat, werd besloten op de industrieproef Son vol voor de Dwarsliggersbokaal te rijden. Daar werd dan ook veel tijd verloren, maar veel big smiles gewonnen. Niet alleen het team had de grootste lol door overal zo dwars mogelijk te gaan, ook het publiek was zichtbaar te spreken over deze benadering. Jammer was het wel dat de Dwarsliggersbokaal net aan hun neus voorbij ging. Winnaars Michael & Henk deden ook hun best en hadden net een “puntje” meer gescoord bij de jury. Marc Jansma bewaarde het beste voor het laatst en reed een strakke tweede tijd op de afsluitende proef. Het gat naar Jeroen & Maurice was echter niet meer dicht te rijden, waarmee Jeroen & Maurice na alle pech aan het begin van het seizoen een verdiende podiumplaats mee naar huis reden.

Na deze gave wedstrijd in het zuiden des lands, staat over minder dan een week in het oosten van het land de laatste wedstrijd voor de zomerstop op de agenda. Dan start de 325i Challenge met minimaal negen auto’s bij de Autosoft Vechtdal rally. Dan zullen ook Rick Mollink & Arjan Reefhuis, winnaars van de Sulingerland rally, weer aan de start staan. Door hun uitval vroeg in de wedstrijd in Putten, hebben we nog geen rechtstreeks gevecht gezien tussen deze snelle mannen en tweevoudig winnaars Michael & Henk. Dat wordt dus een mooi vooruitzicht. Tel daarbij op dat ook de snelle Bjorn & Marlon en outsider Bas Slob weer aan de start staan en het sommetje leert ons dat we in Hardenberg weer een boeiende wedstrijd kunnen verwachten, zoals we al drie keer hebben gezien dit jaar. Kom dus ook naar Hardenberg zaterdag 20 juni.

Uitslag ELE rally:

1. Michael Kamper & Henk van de Brug
2. Bjorn Scherff & Marlon Krieger + 2.25.1
3. Jeroen Bosma & Maurice Kuijstermans + 7.39.3
4. Mark Jansma & Marc van Nuyssenborgh + 9.33.6
5. Bas Slob & Marieke Slob + 13.19.5
-. Henk Bakkenes & Aaldert Aaltink uitval