“2 hele dikke smiles en een overwinning rijker”

De Hellendoorn Rally was Michael Kamper vorig jaar niet goed gezind. Een aanvaring met een stevige boom zorgde toen voor het einde van deze mooie wedstrijd en betekende gelijktijdig het einde van de fraaie 1 serie. In 2017 werd nog gereden in 125i Challenge specificatie en niet om punten voor een Challenge titel. In 2018 is alles anders. Er staat een nieuwe, bewezen snelle auto op de wielen (die nu voorzien is van een krachtige 3 liter motor) waarmee gestreden wordt om de eerste 130i Challenge titel. In Hellendoorn konden Michael en navigator Henk van de Brug voor die titelstrijd goede zaken doen mits er een resultaat werd neergezet.

Het team ging daarom naar Hellendoorn met de doelstelling om te finishen; derhalve hadden ze het plan opgevat om de vrijdag avond wat rustiger te starten dan normaal. KP1 liep wel lekker, maar het voelde nog wat rommelig aan, maar desondanks noteerden we hier de snelste tijd”, legt Michael uit, KP2 (Beuseberg) was voor mij compleet nieuw en dan blijkt dat terrein kennis toch wel erg fijn is, want 2x verkennen is voor mij niet genoeg om met vertrouwen gelijk hard over zo’n nieuwe en vooral heel snelle proef te gaan. We noteerden de tweede tijd heel dicht achter Bjorn. Fantastisch, want het is echt gaaf als je zo dicht bij elkaar zit! Na de 2e boucle hebben we de achter dempers weer verandert, nu door ze wat harder te zetten waardoor we naar ons gevoel dichter bij de ‘sweet spot’ kwamen, want nu voelde het echt goed aan, waardoor we nog meer vertrouwen kregen. Een te enthousiaste benadering van de 1e bocht op koude banden zorgde er voor dat we hier rechtdoor schoten en even moesten steken met tijdsverlies tot gevolg De 5e proef was dus een scratch voor Bjorn!”

De voorsprong bedroeg slechts 10.4 seconden aan het einde van de vrijdagavond. “Na een gezellig afzakkertje in het Hotel zijn we vol goede moed gaan slapen en zijn we er op zaterdag goed voor gaan zitten”, vertelt Michael, “De korte proef op Lemele was spectaculair close. Bjorn pakte de scratch en wij zaten er een tiende achter, echt ontzettend gaaf! We besloten daarom het tempo voor de proef Hellendoorn op te voeren, ook omdat ik op deze proef nog wat recht te zetten had i.v.m. de crash van vorig jaar. Ondanks dat de proef niet echt aansprak tijdens het verkennen, was dit op snelheid toch echt fantastisch. De flow van de proef was heerlijk en we wisten hier echt een gaatje te slaan met onze collega’s, ondanks dat we toch lekker aan het ‘gooien en smijten’ waren met de auto.”

De proef bij Mageleresch was ongetwijfeld de mooiste proef van de wedstrijd in de ogen van Michael en Henk. De stroken onverhard in combinatie met een aantal snelle stukken lieten het duo puur genieten, en dat was duidelijk terug te zien in de rijstijl. Door het stijgende vertrouwen in de wagen konden Michael en Henk een voorsprong uitbouwen op de concurrentie, om vervolgens wat rustiger aan te kunnen doen tijdens de middagsessie. Er werd bewust wat rustiger aan gedaan tijdens de eerste lus, om de tweede bouclé optimaal te kunnen scoren tijdens de powerstage.

“De laatste boucle zijn we extra goed gaan zitten voor de Powerstage proef op Ypelo”, legt Michael uit, “Deze wilden we echt hard gaan en naar ons gevoel liep die ook heel goed, met een scratch als resultaat. Met het oog op het scorebord en de voorsprong besloten we vervolgens om op de afsluitende proef zoveel mogelijk het publiek te vermaken, waardoor de handrem overuren draaide. Wat heerlijk om te zien dat het publiek de inzet kon waarderen; er gingen steeds meer handen en petjes de lucht in als we op de veelal haakse bochten afkwamen. Een paar achterbanden minder, maar 2 hele dikke smiles en een overwinning rijker gingen we met een heel goed gevoel over de finish. De auto heeft werkelijk geen klap verkeerd gegeven, Henk zorgde voor de perfecte notes op het juiste moment en het publiek was echt een bonus!”

Al met al mocht het team terugkijken op een prachtig weekend waarbij wze zowel Molenaar Autosport willen bedanken voor de technische ondersteuning alsook Hans Weijs Motorsport voor de fantastische presentatie op het service terrein! En natuurlijk de hele 130i crew die ons heeft verwend met een mooie vernieuwde 130i website, prachtige afbeeldingen en een geweldige video reportage!”, aldus Michael Kamper.