Scherff eindelijk op stoom

De 2017-editie van de Hellendoorn Rally was de eerste wedstrijd samen met zijn nieuwe navigator Harm van Koppen. Bjorn Scherff had toen na een wat lastige aanloop met de 125i eindelijk de auto op punt. Toen ze met een technisch mankement uitvielen was dat dan ook een flinke tegenvaller. Na meer technische uitvalbeurten in het rallyseizoen 2018 moest deze editie van de Hellendoorn Rally een succes gaan worden. Met een tweede plek in de Challenge kijken beide leden van de equipe hier dan ook tevreden op terug.

Tijdens de verkenning van de verschillende klassementsproeven werd al kort besproken door de equipe wat de strategie moest worden van deze grootste rally van Nederland. De finish móest gehaald worden dus werd er besloten om geen gekke dingen te doen. De keuze tussen risico’s nemen en winnen of weer het heerlijke gevoel na de finish is een lastige keuze. Zeker voor de twee ambitieuze heren. Bjorn gaf aan: “De GTC Rally, mijn thuisrally, was een drama. We zaten er beiden niet lekker in. Door een stomme fout liggen we dan na drie klassementsproeven al uit de wedstrijd. Dat was zo zuur! En met zulke wisselende resultaten dit seizoen willen we hier scoren”. Rustig werd begonnen aan de vrijdagavond. In het donker rijdt Bjorn altijd op 90%. De twee verschillende klassementsproeven werden drie en twee keer gereden. Het ging wel steeds sneller maar de competitie zat ook zeker niet stil. Met een tweede plek werd de rallyauto het parc fermé in gezet.

“Heerlijk geslapen en we zijn er klaar voor”, begint Harm van Koppen zijn verhaal op zaterdag, “We blijven de voorgenomen strategie volgen zoals we dat bepaald hebben. Succesvol de rally eindigen is iets wat we beiden heel graag willen”. En zo geschiedde. Bjorn kreeg gedurende weer gevoel in de auto. Vertrouwen is bij zulke snelheden wel echt van belang en zoiets moet opgebouwd worden. Dat is er, of is er niet. Met twee proeven te gaan kwam er in de auto zowaar een gulle lach van het gezicht van Bjorn. “Heerlijk om weer even lekker te gummen op zo’n industrieterrein. Heerlijk om dan lekker met de auto te smijten, de handrem te gebruiken en de bezoekers een show te geven waarvoor ze ook komen kijken. Ik heb weer eens ouderwets zitten genieten in de auto en dat gevoel had ik hard nodig” . Bjorn kan ook niet wachten op nieuwe rijders in de Challenge. Dat geeft veel meer uitstraling en dat is belangrijk voor de bezoekers van de rally.

Samenvattend was het dus een prima prestatie en is het doel van deze rally behaald. Namelijk met een goed gevoel over de finish heen. En het was voor beide heren weer een prachtige wedstrijd. Met als favoriet de proef Hellendoorn. Die was snel, continu anders en heerlijk om te rijden. Heel anders dan de lastige technische proef Ypelo die beide heren niet lekker vonden gaan De laatste wedstrijd in Twente laat Bjorn schieten. Het past niet zijn persoonlijke planning. Maar wellicht dat we iets anders met de auto doen. Maar dat blijft nog even geheim.