Kamper & Van de Brug slaan dubbelslag in Hellendoorn

De 37e editie van de Hellendoorn Rally vormde vorig weekend het decor voor de vierde manche van de BMW 130i Challenge. Met 4 équipes aan de start en een titelstrijd die nog altijd helemaal open lag, beloofde het een zeer boeiende wedstrijd te gaan worden.

Drama voor Jochems Racing

De wedstrijd werd op vrijdagavond afgetrapt met 2 klassementsproeven die respectievelijk 3 en 2 keer verreden moesten worden. Het team van Jochems Racing ging met volle moed van start na hun overwinning in de GTC Rally, maar die moed zonk bij Dennis & Frank-Willem Jochems al gauw in de schoenen. De pedal box die tussentijds geïnstalleerd was in combinatie met een verkeerde afstelling, zorgde ervoor dat het duo geen remdruk op de voorremmen had. Bij het aanremmen van de eerste bocht moesten zo alle zeilen worden bijgezet om de bocht alsnog te halen. Het pechduiveltje bleek vervolgens nog niet verdwenen, want op KP2 sloeg ineens de motor af in de tijdcontrole. Na een aantal minuten verloren te hebben, konden Dennis en Frank-Willem hun weg vervolgen, maar de kansen op een mooi eindresultaat waren definitief verkeken…

Kamper vs Scherff

Bij de overige teams verliep de openingsfase wat minder probleemvol, maar vlekkeloos ging het ook niet. Zo moest Marc de Groot tijdens de vrijdagavond nog erg wennen aan zijn nieuwe navigator Fred Meijer, en het rijden in het donker maakte dat er niet makkelijker op. Ondanks wat foutjes wist het duo de avond uit te rijden om zo zaterdag hun weg te vervolgen, maar in het klassement waren de mannen voor hen nog net een maatje te groot. De spanning was op de vrijdagavond namelijk vooral te vinden tussen de BMW’s van Michael Kamper en Bjorn Scherff. Het waren Kamper en navigator Henk van de Brug die met een scratchtijd openden op Notter, maar op Beuseberg profiteerde Scherff van zijn terreinkennis en knabbelde samen met Harm van Koppen wat van de achterstand af. Tijdens de tweede boucle kregen Michael & Henk meer vertrouwen en noteerden twee snelste tijden op rij. Op de laatste proef van de vrijdagavond ging het duo echter even rechtdoor, en konden Bjorn & Harm op hun beurt een tweede scratchtijd noteren. Het verschil bedroeg na de vrijdagavond zo slechts 10.4 seconden, in het voordeel van Michael en Henk.

Vertrouwen neemt toe

Terwijl de strijd om de overwinning op zaterdag vervolgde, besloten Dennis & Frank-Willem zich vooral te gaan richten op de afstelling van de auto, en de zaterdag op die manier langzaam op te bouwen. Ook Marc & Fred gingen de zaterdagochtend rustig van start, maar maakte vervolgens tijdens de tweede klassementsproef een flinke fout door in de notes een bocht te verwisselen van haaks links naar haaks rechts. Het duo verloor daarmee weer de nodige tijd, maar reed de rest van de proef vlotjes uit waardoor het vertrouwen tussen de twee steeds verder groeide. Kamper en Scherff bleven in eerste instantie erg aan elkaar gewaagd. De korte openingsproef bij Lemele werd zo beslist met slechts 0.1 seconden verschil (in het voordeel van Bjorn & Harm)! De proef bij Hellendoorn vervolgens was er één waar Michael nog nare herinneringen aan had overgehouden van de laatste editie. Desondanks voerden hij en Henk het tempo op die proef de druk op om vervolgens op Mageleresch, in hun ogen ongetwijfeld de mooiste proef van de Hellendoorn Rally, ouderwets dwars te gaan op de stroken onverhard afgewisseld met stukken asfalt. Tijdens de tweede bouclé zorgde het stijgende vertrouwen ervoor dat Michael en Henk afstand konden nemen in het klassement met het zicht op de laatste vier proeven.

Een lach en een traan

Bij het team van Jochems Racing kwam de lach weer terug op de gezichten tijdens de zaterdagmiddagsessie, toen Dennis de auto steeds beter begon te begrijpen en op het industrieterrein van Almelo los kon gaan. Ook bij Marc & Fred was er een stijgende lijn te zien in de tijden die werden geklokt. Het duo hoopte de eerste bouclé vooral foutloos uit te rijden, om tijdens de tweede bouclé er goed voor te gaan zitten. Dit onder meer vanwege de bonuspunten die op de laatste proef (de Powerstage) te verdienen waren voor de equipe die daar de snelste tijd klokt. Na een keurige tweede tijd op Ypelo ging het duo vol van start op het industrieterrein van Almelo, maar op die proef vonden Marc & Fred uiteindelijk ook hun Waterloo: “We moesten zoals bekend 3 ronden rijden over het industrieterrein en dit liep allemaal redelijk goed tot op 1 van de voorlaatste bochten. Die hairpin die aan het einde erin zat had ik aan laten merken als KORT te nemen omdat ik niet met de voorwielophanging iets wil raken, dus pakte ik deze in de derde doortocht iets te kort en raakte ik met het linker voorwiel de binnenste stoeprand. Op dat moment brak mijn aandrijfas rechts achter en konden we de laatste kilometer niet meer tot aan de finish komen en zat voor ons het Hellendoorn avontuur erop.”, aldus Marc de Groot.

Snel leerproces

Tijdens de middagsessie werd ook de Eurol Hellendoorn Short Rally verreden. Daar kwam een vijfde BMW aan de start vanuit het team van Hans Weijs Motorsport. Sjoerd-Jan Reinders, nog aardig nieuw in de sport, werkte in Hellendoorn zijn tweede wedstrijd af samen met de zeer ervaren navigator Hans van Goor. Met de 125i serie hoopte Sjoerd-Jan vooral ervaring op te doen en uiteraard de finish te halen. Dit lukte, en met een mooie podiumklassering in de RGT-klasse mocht het duo met een tevreden gevoel terug naar huis gaan.

Ultieme Revanche

Met het wegvallen van Marc de Groot en Fred Meijer konden Dennis & Frank-Willem uiteindelijk doorschuiven naar een derde positie in de Challenge, en sluiten daarmee hun seizoen af met veel vertrouwen die ze meenemen naar volgend rallyseizoen. Ook voor Bjorn & Harm gold dat het doel van deze rally behaald was. Na een prachtige wedstrijd te hebben afgewerkt sloten zij de wedstrijd als tweede af, en maakten daarmee een einde aan de reeks schrapresultaten die hen tot aan Hellendoorn achtervolgden. Echter, zijn Michael Kamper en Henk van de Brug de grote winnaars van de Hellendoorn Rally. Niet alleen pakte het duo de eindzege, maar ontving ook een staande ovatie van het publiek, die de inzet van het duo flink kon waarderen. “Een paar achterbanden minder, maar 2 hele dikke smiles en een overwinning rijker gingen we met een heel goed gevoel over de finish. De auto heeft werkelijk geen klap verkeerd gegeven, Henk zorgde voor de perfecte notes op het juiste moment en het publiek was echt een bonus!”, aldus Michael Kamper.

De volgende afspraak van de Challenge staat gepland op zaterdag 20 en zondag 21 oktober tijdens de Conrad Twente Rally rondom Hengelo. Daar kunnen Michael Kamper & Henk van de Brug de titel definitief in de wacht slepen, maar moeten dan nog afrekenen met Marc de Groot, en wie weet welke concurrentie het duo nog meer kan verwachten tijdens de slotwedstrijd van dit rallyseizoen…

Uitslag Hellendoorn Rally 2018:
1. Michael Kamper & Henk van de Brug
2. Bjorn Scherff & Harm van Koppen (+1:21.3)
3. Dennis Jochems & Frank-Willem Jochems (+5:28.0)
4. Marc de Groot & Fred Meijer (KP13 – kapotte aandrijfas)

Tussenstand na 4 van de 5 wedstrijden:

Teams ELE AVR GTC HEL TWR
1 Michael Kamper
Henk van de Brug
30+3 0 5 30+3 75
2 Dennis Jochems
Frank-Willem Jochems
0 0 30+3 28+1 62
3 Marc de Groot
Renaldo Lier / Jordy de Groot / Fred Meijer
5 30+3 5 5 47
4 Bjorn Scherff
Harm van Koppen
5 0 5 29+2 41

Multimedia Hellendoorn Rally 2018