Reeder & Stein winnen secondenduel 325i Challenge

Marius Reeder en Niek Sanders kwamen beide met een overwinning op zak naar de ELE rally. En beide heren waren gebrand ook de derde ronde van de 325i Challenge op hun naam te schrijven. Maar zoals vaak lagen er ook dit keer kapers op de kust, met als voornaamste tegenstander Henk Bakkenes. Met tweemaal een derde plaats rijden Henk en navigator Aaldert Aaltink een constant seizoen, maar ontbreekt het aan dat beetje geluk om twee plaatsen hoger te eindigen.
Voor Michael Kamper & Jorgen Sprong was de ELE vooral een rally om te laten zien dat ze het nog steeds konden. Daar waar de nieuwe auto tijdens de TankS rally nog niet optimaal was, daar was de techniek deze keer wel voor elkaar. En dus was de verwachting dat ook zij zich vooraan zouden melden. Die verwachting lag er ook voor Rob Verhees & Ruud Middel. Beide opgegroeid langs de ELE proeven en dus de mannen met de meeste terreinkennis. Outsiders voor een goede klassing dus, zeker gezien het goede resultaat tijdens de TankS rally.
Van Mark Jansma mogen we in zijn debuutseizoen nog geen wonderen verwachten. De van navigator naar ralyrijder omgeschoolde Mark heeft dit jaar vooral ervaring op doen en zichzelf verbeteren als doelstelling. De ELE zou wat dat betreft weer een goede leerschool moeten worden met z’n uitdagende proeven.

 

Marius Reeder en Henk Bakkenes bepalen het tempo op vrijdag

De vrijdag begon gelijk al met twee pittige proeven; Asten, dit jaar met een stuk onverhard en Somerlo met een lengte van 16 kilometer en een flink stuk zwaar onverhard. Marius & Ivar Stein lieten op de eerste doorkomst gelijk zien voor de winst te gaan. Maar Henk & Aaldert hadden de proeven bij de tweede doorkomst in het donker het best onder de knie. Met een marginale voorsprong van maar 2,2 seconden op Henk & Aaldert zochten Marius & Ivar zaterdagnacht hun bed op. Spanning verzekerd voor dag twee. Niek Sanders & Marieke Slob liepen door kort oponthoud, als gevolg van rookontwikkeling in de auto, al een redelijke achterstand op van ruim 25 seconden. Op ongeveer gelijke achterstand kwamen Michael & Jorgen aan de finish van de eerste dag. Met een auto die nu wel op orde was, was het toch weer even wennen en ook het vertrouwen in het rijden bij nacht moest nog terug komen. Het vertrouwen van Mark & Vincent Knuwer liep helaas een kleine deuk op. Ondanks een behouden start van de rally, liet het team zich op het verradelijke onverhard van Somerlo verrassen toen de auto uit het spoor sprong en in een diepe greppel eindigde. Rob & Ruud reden prima tijden op de meeste proeven, maar door zich een paar keer te verremmen viel er toch een flinke achterstand te noteren. Echter was de vrijdag nog maar een opwarmer, alles was dus nog mogelijk.

 

Top vier aan elkaar gewaagd op zaterdagochtend

Op zaterdagochtend stond de bijzondere proef op het defensie terrein van Strijpse Kampen als ontbijt klaar voor de deelnemers. Hier waren het Michael & Jorgen die het meest uitgeslapen waren en hun honger stilden met hun eerste scratch van de rally. Hiermee schoven zij van positie vier naar positie drie en verkleinden zo hun achterstand op de leiders. Op de nieuwe rondkoers bij Bakel was het Niek die tussen de vele dikke bomen de rechtervoet het meest naar beneden liet staan en de snelste tijd reed. Hiermee pakte hij en Marieke positie drie weer terug. Henk en Marius bleven echter aardig in het spoor van de snelste mannen en bleven op de eerste en tweede positie staan, nu echter met een onderling verschil van vier seconden. Mark & Vincent stonden op dag twee weer gewoon aan de start. De uitstap in de greppel had alleen een zijruit en een spiegel gekost, verder was de auto nog helemaal in orde en werden er tijden gereden die in de buurt lagen van de meer ervaren Rob Verhees. De laatste proef van de eerste boucle, proef Stiphout, liet zien hoe dicht het veld bij elkaar ligt dit jaar. De top vier kwam binnen drie seconden van elkaar over de finish. Een klein foutje zou het verschil tussen winnen en verliezen kunnen zijn bij dit soort kleine onderlinge verschillen.

 

Geen ruimte voor fouten

Ook bij de tweede run van de ochtendproeven ging de secondenstrijd weer onverminderd verder. Niek Sander pakte flink tijd terug en nam hiermee de tweede positie over van Henk Bakkenes, op een kleine zes seconden van de nog steeds leidende Marius & Ivar. Henk & Aaldert lieten wat tijd liggen en moesten ook positie drie afstaan aan Michael & Jorgen, die wederom een scratch reden op Strijpse Kampen. Na proef tien stond de top vier van het klassement binnen 13 seconden en reden de heren op het maximale van hun kunnen om elkaar voor te blijven. Spanning alom dus binnen in de hete 325i’s. Achter de top vier kwamen Rob & Ruud net wat te kort om aansluiting te houden met de mannen vooraan en zagen we Mark & Vincent op nette afstand achter hun over de proeven gaan. Ook hier was er dus sprake van een mooie onderlinge stijd, al stonden Rob & Ruud ruim voor door de uitval van Mark & Vincent op de eerste dag.

 

Strijpse Kampen zet wedstrijd op scherp

De derde keer Strijpse Kampen werd wederom een prooi voor Michael & Jorgen, maar ook Niek & Marieke hadden het tempo goed te pakken. Deze proef zorgde er dan ook voor dat de top drie binnen vijf seconden stond en de temperatuur in de auto’s nog wat verder op deed lopen. Vooral Marius & Ivar voelden de hete adem van Niek & Marieke in hun nek, door een minimale voorsprong van 3,8 seconden. Maar ook Niek & Marieke konden niet ontspannen met een voorsprong van 1,2 seconden op Michael & Jorgen. Helaas haakten Henk & Aaldert een beetje af door een “momentje” op Strijpse Kampen, maar de voor hun meer geschikte proeven met onverhard moesten nog komen voor. Op de proef met het meeste onverhard, Wintelre, zagen we Henk op 0,2 seconden achter Marius over de meet komen, een teken dat de aanval vol ingezet werd. Helaas was er geen aanval voor Rob & Ruud, die op deze proef lek reden en het wiel op de proef besloten te wisselen. Mark & Vincent konden hier echter niet van profiteren, ondanks constante tijden op de pittige proeven.

 

Marius Reeder krijgt eindelijk wat lucht

Op de tweede run van Spoordonk ontliep de top drie elkaar maar amper, door binnen drie seconden de proef af te leggen, waarbij Niek & Marieke de neus net iets voor hadden op de finish. Bij de eerste doorkomst op St Oedenrode werd al duidelijk dat het onverhard er slecht bij lag. Waar Michael  & Jorgen op save gingen en 16 seconden verloren, waren het Marius & Ivar die het gas er goed ophielden. Met een tweede tijd naderden Henk & Aaldert de derde positie van Michael & Jorgen tot op vier seconden. Marius & Ivar wisten echter hun leiding uit te breiden tot 13 seconden op Niek & Marieke. Waar Mark & Vincent zich vast reden in het mais van Wintelre, daar namen Marius & Ivar een voorschot op de overwinning door wederom als snelst over de proef te gaan. En door een foutje van Niek groeide die voorsprong naar bijna een halve minuut. Marius & Ivar leken dus wat lucht te hebben gekregen, maar de drie daarachter zaten binnen 15 seconden van elkaar en konden dus geen gas terug nemen op de laatste proeven van de rally.

 

Podium op z’n kop op laatste proeven

Met nog vier proeven te gaan waren het Henk & Aaldert die er nog eens goed voor gingen zitten op St Oedenrode 2 en ruim 10 seconden terug wisten te pakken op Michael en Niek om zo weer derde staan in de tussenstand. Op de eerste keer Ekkersrijt ging het gas bij ex-karter Michael eens goed naar beneden en wist hij iedereen op 12 seconden of meer te zetten. Hiermee schoof hij door naar positie twee, een positie die lange tijd onhaalbaar leek. Henk & Aaldert stonden inmiddels nog maar twee seconden achter Niek & Marieke en voerden de druk dus goed op voor positie drie. De laatste keer Wintelre werd in het donker afgelegd maar ook deze keer waren Marius & Ivar het snelst. Bij een alles of niets poging van Henk, om positie drie af te pakken van Niek, werd ook door Henk het mais van Wintelre bezocht. Flink tijdsverlies was het gevolg. Niek stond nu veilig op positie drie en had, met zeven seconden achterstand, nog zicht op een positie beter. Op de afsluitende proef op Ekkersrijt waren het wederom Michael & Jorgen die alles op alles zetten en als snelste over de proef gingen. Op Marius & Ivar, die op save gingen, werd nog 21 seconden goed gemaakt, maar de overwinning konden de winnaars van Sulingen niet meer ontgaan. Niek & Marieke lieten zich verrassen door een stoeprand en reden nog een lekke band. Hiermee kregen Henk & Aaldert alsnog de derde plaats in handen, de derde uit drie wedstrijden. Rob & Ruud leken nog niet moe na een lange rallydag en sloten de rally af met een keurige tweede plaats op deze proef en ook Mark & Vincent reden hier sterk.

Marius & Ivar winnen dus de tweede wedstrijd op rij en lijken flinke titelaspiraties te hebben. Maar de teams zijn dit jaar meer aan elkaar gewaagd dan ooit. Voorspellingen doen blijft dus erg lastig en doen we dus ook maar niet. Nu op naar Etten Leur voor de GTC rally, een lange en zware rally die tot diep in de nacht volle concentratie verlangt. Een mooi vooruitzicht dus voor de komende twee weken.

Uitslag ELE rally:

1. Marius Reeder & Ivar Stein
2. Michael Kamper & Jorgen Sprong +14.8
3. Henk Bakkenes & Aaldert Aaltink +1:07.6
4. Niek Sanders & Marieke Slob +2:31.3
5. Rob Verheed & Ruud Middel +8:26.0
6. Mark Jansma & Vincent Knuwer +28:49.0

Stand na 3 wedstrijden:

1. Niek Sanders & Marieke Slob 101 ptn
2. Henk Bakkenes & Aaldert Aaltink 99
3. Marius Reeder & Ivar Stein 70
4. Michael Kamper & Jorgen Sprong 66
5. Rob Verhees & Timothy Kion 65
6. Mark Jansma & Vincent Knuwer 61
7. Wesner Averesch & Marlon Krieger 32
8. Rick Mollink & Arjan Reefhuis 31
9. Ralph Orengo & Luca Lotti 30
10. Dirk de Boer & Egbert Kamp 30
11. Gerwin Voortman & Annika Bekmann 5
12. Jeroen Bosma & Jelle Jelsma 5

www.325ichallenge.nl
www.youtube.com/325ichallenge
www.facebook.com/325ichallengeNL