Mollink & Reefhuis overleven 325i Challenge veldslag in Sulingen

Al jaren is de rally in het Duitse Sulingen een vast waarde op de kalender van de 325i Challenge. Een altijd prettige wedstrijd met mooie proeven, net even anders dan in Nederland en natuurlijk de zeer speciale proef van ruim 20 kilometer op het normaal hermetisch afgesloten voormalige defensieterrein even buiten Sulingen. Vorig jaar de proef waar de wedstrijd in de laatste kilometers beslist werd. Heel anders verliep het dit jaar waarbij de beslissing eigelijk al heel vroeg in de wedstrijd viel.

Door omstandigheden (waaronder het nog niet bezitten van de juiste licentie voor deelname aan buitenlandse wedstrijden) stonden er bij de tweede wedstrijd om de 325i Challenge minder deelnemers aan de start dan gepland. Maar dit mocht de pret niet drukken voor de deelnemers die wel naar het zonnige Sulingen waren afgereisd. Tijdens de interviews voorafgaand aan de wedstrijd sprak Bjorn Scherff duidelijke taal. Deze keer werd Bjorn genavigeerd door de kampioen van vorig jaar, Henk van de Brug en had Bjorn de rally van vorig jaar nog goed op het netvlies. Toen was het Rick Mollink die heer en meester was op de proef op het defensieterrein, een proef die op dag twee tweemaal verreden zou worden. En dus gaf Bjorn te kennen direct vol uit de startblokken te vertrekken om op de vrijdagavond een buffer op te bouwen op Rick & Arjan Reefhuis. Grootspraak is niet de gewoonte van Rick, die vertelde gewoon hard te gaan rijden en “wel zien waar we eindigen”. De winst was echter weldegelijk het doel van Rick & Arjan, waardoor we wisten dat Bjorn het niet cadeau zou krijgen. Als laatste spraken we met Dirk de Boer die voor het eerst aan de start stond met zijn nieuwe navigator, Jan Beumer. De samenwerking liep bij het verkennen direct al goed en men wilde vooral proberen bij de bewezen snelle mannen aan te haken.

De vrijdagavond bestond uit drie proeven in en rondom Sulingen. Ondanks de geplande full attack van Bjorn & Henk waren het Rick & Arjan die de snelste tijd op de eerste proef wisten neer te zetten. Dirk & Jan liepen op deze buitenproef direct al tegen een behoorlijke achterstand aan door een lekke band. Proef twee op en rondom het industieterrein van Sulingen was voor Bjorn & Henk, die daarmee de leiding overnamen van Rick & Arjan, al was de voorsprong met 1.6 seconden erg klein. Op de derde en afsluitende proef van de eerste dag sloegen Bjorn & Henk hun slag en namen een voorsprong van 20 seconden op Rick & Arjan. Tot grote teleurstelling van Bjorn & Henk bleek er na de finish een grote scheur in het carter van hun motor te zitten. Repareren in de beschikbare servicetijd was er helaas niet bij en dus kon de auto niet tijdig in het gesloten wagenpark worden geplaatst en was de rally al na drie proeven over en uit voor de leiders in de wedstrijd.

Zaterdag begon met een korte proef als opwarmer voor een lange dag rally. Hier was het Rick die al snel in de gaten kreeg dat de auto niet in orde was en een losgeraakt onderdeel, dat op de vrijdagservice nog werd vastgezet, niet de oorzaak was van de al eerder gevoelde trilling in de auto. De snelste tijd werd nog wel gereden op deze proef, maar Dirk & Jan zaten er zeer kort achter. De vijfde proef van de wedstrijd was de prachtproef van 23 kilometer door het bosgebied van het IVG defensieterrein. Rick nam hier flink gas terug om de problemen aan de auto niet nog groter te maken en rijdend de service te bereiken. Deze service werd helaas niet bereikt door Dirk & Jan die met een groot gat in het motorblok de auto op proef vijf aan de kant moesten zetten. Een veel te vroeg einde van hun rally waarin ze net lekker in het ritme kwamen en weer een duidelijke gooi naar de Dwarsliggersbokaal deden.
Voor Rick was het eind van de problemen ook na de service nog niet in zicht. Op de service waren de aandrijfassen vervangen, maar al snel bleek dat het probleem zich nog steeds voordeed. Wederom werd het twee proeven lang rustig aan doen en overleven tot de volgende service. Hier kwam eindelijk het lek boven toen bleek dat de hardyschijf achter de versnellingsbak defect was. Maar wat als je dit onderdeel niet bij je hebt in de servicebus? Dan kun je vertrouwen op de kameraadschap binnen de 325i Challenge. De uitgevallen Bjorn bood zijn auto aan als donor en hield daarmee zijn titelrivaal in de wedstrijd. Hoe mooi kun je het krijgen? En met deze actie kwam er gelukkig een einde aan alle tegenslag voor de deelnemers. Rick & Arjan konden ongedwongen en probleemloos de resterende proeven afwerken en reden daarmee hun eerste overwinning van het jaar en de welverdiende Dwarsliggersbokaal mee naar huis.

Rick & Arjan gaan met de leiding in het kampioenschap op zak op naar de derde wedstrijd om de 325i Challenge, de Autosoft Vechtdal rally in Hardenberg op 18 juni. Daar zullen we Dirk de Boer & Jan Beumer weer aan de start zien, maar dan met een frisse motor in het vooronder. Ook alle overige deelnemers zullen hier aan de start verschijnen waarmee de 325i Challenge weer op volle sterkte opgesteld staat bij de rally van 325i Challenge sponsor Autosoft Automotive internet.

Ook benieuwd naar de beelden van deze mooie rally in Sulingen? Bekijk ‘m nu op: www.youtube.com/325ichallenge